Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii nakłada na polskiego ustawodawcę obowiązek implementacji jej reguł do polskiego porządku prawnego.
Termin na wdrożenie odpowiednich zmian upłynął w dniu 17 grudnia 2021 r.
Ze względu na liczne uwagi projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa ulega ciągłym zmianom.
Na początku sierpnia światło dzienne ujrzała czwarta odsłona projektu.
O pierwotnej wersji projektu napisaliśmy tutaj i tutaj.
Nowy projekt ustawy o ochronie sygnalistów – najważniejsze zagadnienia
Przypomnijmy najistotniejsze kwestie.
Zgodnie z danymi ustawa ma objąć 20 tys. firm („podmiotów prawnych” mówiąc językiem projektu) zatrudniających łącznie 5 mln pracowników.
Każdy podmiot prawny, który zatrudnia co najmniej 50 osób (niezależnie od formy ich zatrudnienia lub współpracy), musi wdrożyć w swej organizacji procedurę zgłaszania i monitorowania naruszeń prawa.
Oprócz jej ustanowienia konieczne będzie również:
- zapewnienie pisemnych upoważnień dla osób odpowiedzialnych za monitorowanie i analizowanie zgłoszeń
- przeanalizowanie możliwości zawarcia umowy o wspólnym korzystaniu z zasobów kadrowych i organizacyjnych w zakresie przyjmowania i opiniowania sprawozdań oraz prowadzenia postępowań wyjaśniających przez spółki powiązane kapitałowo
- zapewnienie możliwości rejestrowania zgłoszeń.
Większość zmian w nowym projekcie ma głównie charakter językowy i techniczny. Są też jednak zmiany merytoryczne, związane głównie ze sferą ochrony danych osobowych.
Projekt znosi wydłużony, trzymiesięczny termin na powiadomienie o źródle danych osobowych, czyli w praktyce o sygnaliście.
Źródło danych osobowych może być ujawnione tylko wtedy, gdy sygnalista:
- wiedział, że podane przez niego informacje są nieprawdziwe
- wyraził zgodę na ujawnienie jego danych osobowych.
O obowiązkach pracodawców w zakresie ochrony sygnalistów pisaliśmy tutaj.
Usunięto postanowienie o obowiązku niezwłocznego usunięcia danych osobowych po zakończeniu ich przetwarzania przez podmiot zewnętrzny upoważniony do odbioru zgłoszeń.
Zgodnie z projektem ta kwestia powinna zostać oddzielnie uregulowana w umowie pomiędzy podmiotem prawnym, a podmiotem zewnętrznym, któremu podmiot prawny powierzył zbieranie zgłoszeń.
Obecne brzmienie projektu umożliwia pracodawcy upoważnienie do zgłaszania naruszeń wewnętrznych procedur lub standardów w danej organizacji ustanowionych na podstawie i w zgodzie z powszechnie obowiązującymi przepisami. Poprzednie wersje projektu nie przewidywały tej możliwości.
Pozostałe postanowienia projektu nie uległy zasadniczym zmianom.
Wyzwanie dla pracodawców
Dużym wyzwaniem dla pracodawców może okazać się zwiększenie świadomości personelu i odpowiednie przeszkolenie osób, które będą odpowiadać za odbieranie i analizowanie zgłoszeń.
Bez tego elementu trudno będzie zapewnić prawidłowe funkcjonowanie systemów ochrony sygnalistów w organizacjach.
Rozwijanie samej kultury organizacyjnej tak, aby była spójna z regułami Dyrektywy i mechanizmami wskazanymi w projekcie ustawy jest zadaniem długofalowym.
O ochronie sygnalistów pisaliśmy tutaj.
***
Zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z naszą Kancelarią.
Zespół doświadczonych prawników odpowie na wszelkie pytania dotyczące implementacji dyrektywy dotyczącej ochrony sygnalistów. Pomożemy w przygotowaniu i wdrożeniu systemu przyjmowania zgłoszeń o nieprawidłowościach.
Przygotowali:
Piotr Sawicki
adwokat
Damian Grodziński
aplikant adwokacki
***
Obowiązki pracodawców dotyczące ochrony sygnalistów
W grudniu 2021 r. upływa termin na implementację nowych przepisów dotyczących ochrony sygnalistów. Na pracodawców zostaną nałożone nowe obowiązki.
Szczegóły dotyczące nowych procedur w zakresie ochrony sygnalistów znajdują się w tym artykule na naszym blogu [czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }